Get Adobe Flash player

1_ تواضع هڪ نعمت آهي.

التَّوَاضُعُ نِعْمَةٌ لَا يُحْسَدُ عَلَيْهَا.[i]

تواضع ۽ نوڙت هڪ اهڙي نعمت آهي جنهن تي حسد ناهي ڪيو ويندو.

2_هڪ مومن ٻئي مومن لاءِ برڪت آهي.

الْمُؤْمِنُ بَرَكَةٌ عَلَى الْمُؤْمِنِ وَ حُجَّةٌ عَلَى الْكَافِر.[ii]

هڪ مومن،ٻئي مومن جي لاءِ برڪت هوندو آهي ۽ ڪافر جي مٿان حجت هوندو آهي.

3_ جهالت.

مِنَ الْجَهْلِ الضَّحِكُ مِنْ غَيْرِ عَجَب.[iii]

(انسان جو) تعجب (واري ڳالهه) جي بغير کلڻ سندس جهالت ۽ ناداني جي علامت آهي.

4_ نادان ۽ داناءَ جي دل.

قَلْبُ الْأَحْمَقِ فِي فَمِهِ وَ فَمُ الْحَكِيمِ فِي قَلْبِه.[iv]

نادان ماڻهوجي دل سندس وات ۾ هوندي آهي۽داناءَ ماڻهوءَ جو وات سندس دل ۾هوندو آهي.

5_ بڇڙو انسان.

بِئْسَ الْعَبْدُ عَبْدٌ يَكُونُ ذَا وَجْهَيْنِ وَ ذَا لِسَانَيْنِ- يُطْرِي أَخَاهُ شَاهِداً وَ يَأْكُلُهُ غَائِباً- إِنْ أُعْطِيَ حَسَدَهُ وَ إِنِ ابْتُلِيَ خَانَه.[v]

سڀني کان وڌيڪ بڇڙو انسان اهو آهي جنهن جا ٻه چهرا ۽ ٻه زبانون هجن_جيڪو پنهنجي (مومن) ڀاءُ جي موجودگي ۾ ته سندس تعريف ڪري پر ان جر پرپٺ سندس گوشت کائي ٿو (غِيبت ڪري) ۽اگر (سندس ڀاءُ) کي ڪجهه عطاء ملي ٿو ته هو ساڻس ساڙ ڪري ٿو ۽ جيڪڏهن هو ڪنهن مصيبت ۾ ڦاسي ٿو ته هيءُ ساڻس خيانت ڪري ٿو.

6_ تواضع ۽ نوڙت جون نشانيون.

مِنَ التَّوَاضُعِ السَّلَامُ عَلَى كُلِّ مَنْ تَمُرُّ بِهِ- وَ الْجُلُوسُ دُونَ شَرَفِ الْمَجْلِس.[vi]

تواضع هي آهي ته تون هر ان ماڻهوءَ کي سلام ڪرين جيڪو تو وٽان گذري، ۽ ڪچهڙيءَ ۾ ان جاءِ تي وڃي ويهين جيڪا تنهنجي لائق نه هجي

7_هر برائي جي چاٻي.

الْغَضَبُ مِفْتَاحُ كُلِّ شَر.[vii]

غضب ۽ ڪاوڙ هر برائي جي ڪنجي آهي.

8_ ٻه ڀليون خصلتون.

خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا شَيْ‏ءٌ الْإِيمَانُ بِاللَّهِ وَ نَفْعُ الْإِخْوَان.[viii]

ٻه خوبيون اهڙيون آهن جن کان وڌيڪ ڪجهه به ناهي: خدا تي ايمان رکڻ ۽ (پنهنجي مومن) ڀائرن کي فائدو پهچائڻ.

9_ سڀ کان وڏو عابد.

أَعْبَدُ النَّاسِ مَنْ أَقَامَ عَلَى الْفَرَائِض.[ix]

سڀ کا وڏو عابد انسان اهو آهي جيڪو واجبات کي انجام ڏئي ٿو.

10_ سڀني کان وڏو زاهد.

أَزْهَدُ النَّاسِ مَنْ تَرَكَ الْحَرَام.[x]

سڀ کان وڏو زاهد اهو آهي جيڪو حرام کي ڇڏي ڏئي

11_ادب جو معيار.

لَيْسَ مِنَ الْأَدَبِ إِظْهَارُ الْفَرَحِ عِنْدَ الْمَحْزُون.[xi]

ڏکايل اڳيان (پنهنجي) خوشي جو اظهار ڪرڻ بي ادبي آهي.

13_ حق کي ڇڏڻ جو انجام.

مَا تَرَكَ الْحَقَّ عَزِيزٌ إِلَّا ذَلَّ وَ لَا أَخَذَ بِهِ ذَلِيلٌ إِلَّا عَز.[xii]

ڪو به اهڙو عزت وارو ناهي جنهن حق کي ڇڏيو هجي ۽ ذليل و خوار نه ٿيو هجي، ۽ ڪو به اهڙو ذليل نه آهي جنهن حق کي اپنايو هجي ۽ عزت نه ماڻي هجيس.

14_جاهل دوست.

صَدِيقُ الْجَاهِلِ تَعِب.[xiii]

جاهل دوست (به هڪ وڏي مصيبت ۽) ڏُک ۽ غم آهي.



[i] . تحف العقول عن آل الرسول ص، ص:489 ؛ و روي عنه ع في قصار هذه المعاني‏

[ii] . تحف العقول عن آل الرسول ص، ص:489 ؛ و روي عنه ع في قصار هذه المعاني‏

[iii] . بحار الانوار، ج‏75 ص:372 ؛ باب‏29

[iv] . تحف العقول عن آل الرسول ص، ص:489 ؛ و روي عنه ع في قصار هذه المعاني‏

[v] . بحار الانوار، ج‏75 ص:373 ؛ باب‏29

[vi] . بحار الانوار، ج‏75 ص:372 ؛ باب‏29

[vii] . بحار الانوار، ج‏75 ص:373 ؛ باب‏29

[viii] . تحف العقول عن آل الرسول ص، ص:489 ؛ و روي عنه ع في قصار هذه المعاني‏

[ix] . بحار الانوار، ج‏75 ص:373 ؛ باب‏29

[x] . تحف العقول عن آل الرسول ص، ص:489 ؛ و روي عنه ع في قصار هذه المعاني‏

[xi] . تحف العقول عن آل الرسول ص، ص:489 ؛ و روي عنه ع في قصار هذه المعاني‏

[xii] . تحف العقول عن آل الرسول ص، ص:489 ؛ و روي عنه ع في قصار هذه المعانى

[xiii] . تحف العقول عن آل الرسول ص، ص:489 ؛ و روي عنه ع في قصار هذه المعاني